Sökmotoroptimering, eller SEO som det också kallas för, innebär att en text är skriven på ett sådant sätt att den listas högt upp på Google och andra sökmotorer när någon skriver in ett sökord eller en hel fras. Det här är en slags marknadsföringsmetod som används för att potentiella kunder ska hitta till din hemsida.

Hur fungerar sökmotoroptimering?

Om du vill sökmotoroptimera din hemsida eller en viss text behöver du först och främst ta reda på vilka ord eller fraser din målgrupp söker på, så kallade keywords. Det här kan göras på flera olika sätt och det finns gott om verktyg online som kan vara till hjälp. Du kan också vända dig till en digital marknadsföringsbyrå som kan hjälpa dig med det här.

När du har fått fram vilka sökord och fraser du bör använda dig av är det dags att börja använda dem på ett smart sätt. Du behöver använda de här orden och fraserna på ett sätt så att ett sökmotor kan förstå din text. För många år sedan var det viktigaste att få in keywords så mycket som möjligt i texten, men det är en metod som inte längre fungerar. Idag är sökmotorerna smartare än så, och det krävs mer än endast keywordstuffing.

Skriv värdefulla texter

För att dina texter ska komma högt upp i sökresultatet krävs det att de faktiskt ger mening åt läsarna. Sökmotorerna har idag tillräckligt smarta algoritmer och AI-teknik för att kunna avgöra om din text är värdefull eller inte. Det har exempelvis med att göra om din text är unik jämfört med andra texter som berör samma ämne. Du kan alltså inte kopiera text som redan finns publicerad, eftersom kommer sökmotorerna att straffa dig för det. Ditt content behöver bidra med något nytt och unikt, som inte redan finns tillgängligt för läsarna.

Texter utformade för människor

En viktig del inom sökmotoroptimering är att även om man använder det för att texten ska komma högt upp hos sökmotorerna så ska texten vara utformad för människor. Det är alltså viktigt att den är enkel att läsa, med rubriker, styckeindelningar och liknande. Språket ska också vara grammatiskt korrekt och det ska finnas en röd tråd.

Om du exempelvis skriver en text om antiinflammatorisk kost kan ett sökord vara ”antiinflammatorisk kost recept”. Det betyder inte att du måste använda frasen exakt så, utan du kan lägga in mellanord samt byta plats på orden så att texten blir korrekt utformad. Du skulle exempelvis kunna skriva ”Du som vill äta inflammatorisk kost och söker efter recept…”. Sökmotorerna är idag tillräckligt smarta för att ändå kunna urskilja rätt keywords.

Categorized in: